SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

SÜT EMME BAHSİ

<< 1465 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

51 - (1465) حدثنا إسحاق بن إبراهيم ومحمد بن حاتم. قال محمد بن حاتم: حدثنا محمد بن بكر. أخبرنا ابن جريج. أخبرني عطاء. قال: حضرنا مع ابن عباس، جنازة ميمونة، زوج النبي صلى الله عليه وسلم، بسرف. فقال ابن عباس:

 هذه زوج النبي صلى الله عليه وسلم. فإذا رفعتم نعشها فلا تزعزعوا. ولا  تزلزلوا. وارفقوا. فإنه كان عند النبي صلى الله عليه وسلم تسع. فكان يقسم لثمان ولا  يقسم لواحدة. قال عطاء: التي لا يقسم لها صفية بنت حيي بن أخطب.

 

[ش (بسرف) هو مكان بقرب مكة. بينه وبينها ستة أميال، وقيل سبعة، وقيل تسعة، وقيل اثنا عشر. (نعشها) النعش سرير الميت. ولا  يسمى نعشا إلا وعليه الميت. فإن لم يكن فهو سرير. وميت منعوش، محمول على النعش. (فلا تزعزعوا) أي لا تقلقلوا. (ولا تزلزلوا) أي ولا  تحركوا بالتعجيل. (صفية بنت حيي) قال العلماء: هو وهم من ابن جريج الراوي عن عطاء. وإنما الصواب: سودة].

 

{51}

Bize İshâk b. İbrahim ile Muhammed b. Hatim rivayet ettiler. Muhammed b. Hatim (Dediki): Bize Muhammed b. Bekr rivayet etti. (Dediki): Bize İbni Cüreyc haber verdi. (Dediki): Bana Atâ' haber verdi. (Dediki):

 

İbni Abbâs ile birlikte Şerif'de Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Meymune'nin cenazesinde bulunduk, îbni Abbâs: «Bu kadın Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in zevcesidir. İmdi tabutunu kaldırdığımız zaman sarsmayın, sallamayın, hoş tutun! Filhakika ResululIah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in nikâhında dokuz kadın vardı. (Bunların) sekizine kasm yapar; birine yapmazdı.» dedi.

 

Atâ': «Kendisine kasim yapmadığı zevcesi Safîyye binti Huyey b. Âhtab idi» demiş.

 

 

52 - (1465) حدثنا محمد بن رافع وعبد بن حميد. جميعا عن عبدالرزاق عن ابن جريج، بهذا الإسناد. وزاد: قال عطاء:

 كانت آخرهن موتا. ماتت بالمدينة.

 

{52}

Bize Muhammed b. Râfi' ile Abd b. Humeyd hep birden Abdürrezazk'dan, o da İbni Cüreyc'den bu isnâdla rivayette bulundular. İbnî Cüreyc şunu da ziyade etmiş: «Atâ' dediki: Ezvâc-ı tâhirâtın en son vefat edeni bu kadın idi; Medine'de vefat etmiştir.»

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhârî «Nikâh» bahsinde; Nesâi «Nikâh» ve «İşretu'n-Nisâ!»da muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir.

 

Dokuz kadınla evlenmek Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e mahsustur. Ümmeti hakkında son adet dörttür.

 

Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Hz. Meymune hinti el-Hilâliyye ile hicretin altıncı yılında evlenmiş; Şerif'de zifaf olmuştu. Şerif Mekke'ye on iki mil mesafede bulunan bir yerdir, Meymune (Radiyallahu anha) hicretin elli bir veya elli üçüncü yılında burada vefat etmiş; cenaze namazını Hz. İbni Abbâs kılmıştır.

 

İbni Abbâs (Radiyallahu anh)'ın buradaki tavsiyesinden maksad: Mü'mine vefatından sonra dahî hürmet gösterilmesidir. Çünkü mü'min hürmeti bakîdir. Bu hürmet ezvâc-ı tahirât hakkında daha da müekkeddir.

 

Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in vefatında hayâtta olan zevcelerinin isimlerini az yukarıda görmüştük. Bunlardan yalnız Sevde binti Zem'a'ya kasim yapmazdı. Hz. Sevde yaşlanmış hatta Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kendisini boşamayı düşünmüştü. Sevde (Radiyallahu anha);

 

«Beni boşama da ne yaparsan yap! Zira ben senin zevcelerin ara­sında haşrolunmak isterim. Nevbet günümü Âişe'ye bağışladım. Ben artık kadınların arzu ettiği şeyi istemez oldum.» demişti. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz onu boşamaktan vaz geçti.

 

Babımız rivayetinde Atâ' : «Kendisine kasim yapmadığı zevcesi Safiyye binti Huyey'dir.» demişse de bu rivayet hatâdır. Kaadî İyâd, Tahâvî'nin: «Bu söz vehimdir; doğrusu Sevde'dir. Burada hadîsi Atâ'dan rivayet eden îbnü Cüreyc hatâ etmiştir.» dediğini naklediyor. Nevevî de ulemânın: «Bu söz Atâ'dan rivayet eden İbni Cüreyc'in bir vehmidir.» dediklerini söylemektedir.

 

Hz. Safiyye'nin diğer ezvâc-ı tâhirât gibi nevbete dâhiî olduğunu İbni Sa'd üç tarikten rivayet etmiştir.

 

Atânın : «Ezvâc-ı tâhirâtın en son vefat edeni bu kadın idi» sözü hakkında Kaadî İyâd şu mutâleada bulunmuştur: «Zahire bakılırsa Atâ' son vefat edenden Meymune'yi kasdetmiştir. Ama hadîsde onun Şerif'de vefat ettiğini söylemişti. Şerif, Mekke'nin yakınındadır. Şu halde (Medine'de) sözü vehimdir...».

 

Nevevî'ye göre  «Medine'de vefat etmiştir» sözünün Hz. Safiyye'ye âid olması ihtimâli vardır; yâhud bu mânâda zahirdir.